فلفل وحشی می‌تواند به درمان دیابت کمک کند

22 مه 2017- یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه Kenyatta موفق به درمان موش‌های دیابتی با عصاره‌ی گیاهی استخراج شده از گیاه فلفل وحشی گردید. این پیشرفت بسیار مهم، شواهدی علمی در مورد اثر بخشی عصاره‌های گیاهی در درمان دیابت ارائه نمود. فلفل سیاه یا فلفل وحشی که از نظر گیاه شناسی با نام Piper capenseشناخته می‌شود، گیاهی در مناطق کوهستانی مرطوب است که در طب سنتی از خواص دارویی آن استفاده می‌شود.

 Lucy Njeri Kimani دانشجوی علوم این دانشگاه گفت: مطالعات ما شواهدی علمی در حمایت از استفاده سنتی از این گیاه برای درمان دیابت ارائه کرده است که استفاده‌ی مردم از این گیاه را اعتبار می‌بخشد. Kimani پس از درمان موفق گروهی از موشهای مبتلا به دیابت، در حال بررسی این درمان بر روی پستاندارانی مانند میمون برای درک بهتر تأثیر این عصاره بر انسان است.

 سرپرست این مطالعه، Eliud Njagi از دانشکده‌ی علوم محض و کاربردی در دانشگاه Kenyatta می‌گوید: این تحقیق  ثابت کرد که فلفل وحشی دارای عملکردی قوی در برابر دیابت است.

 Njagi و Kimani معتقدند که تنها یک ترکیب در این عصاره، مسئول کاهش قند خون نیست و خصوصیات ضد دیابتی این دارو مرتبط با چندین ماده‌ی شیمیایی در این گیاه بخصوص است. Kimaniبر روی  40 موش مبتلا به دیابت، عصاره‌ی ریشه این گیاه را با دوزهای مختلف را آزمایش کرد و همه‌ی موشها با این عصاره درمان شدند.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Diabetes and Metabolism در سی‌ام آوریل بصورت آنلاین منتشر گردید.  دکتر Moimett از کلینیک گیاهی Koibatek می‌گوید: گیاه  Piper capense برای پاکسازی لوزالمعده‌ی و کلیه‌های انسان بمنظور رسیدن به بهره‌وری حداکثر استفاده می‌شود، به گفته‌ی Moimett، این گیاه فعالیت شیمیایی در بدن یا متابولیسم را بهبود می‌بخشد و بنابراین عواملی را که منجر به دیابت می‌شوند، به حداقل می‌رساند. این گیاه همچنین سیستم ایمنی بدنی را  تقویت می‌کند و نیاز فرد مبتلا به دیابت را برای استفاده از داروهای کاهنده‌ی قند برای تمام طول عمرش، برطرف می‌سازد.

Kimani می‌گوید: قدم بعدی ما تحقیق بروی استاندارد سازی این درمان است، اما زمان زیادی تا دستیابی به این هدف مانده است. مهمترین یافته‌ی این تحقیق اینست که  فلفل وحشی  یک ماده‌ی موثر و نسبتاً ارزان است که دارای خواص ضد دیابتی، بخصوص برای افراد مقاوم به دارو می باشد.

او افزود: قبل از این تحقیق، از فلفل وحشی، به طور گسترده‌ای برای درمان دیابت در شهر Gilgil در کشور Nakuru استفاده می‌شد، مردم این کشور فلفل وحشی را با نام muruya می شناسند و این موضوع کنجکاوی مرا برای بررسی این گیاه و یافتن دارویی که واقعاً موثر باشد، برانگیخت.

منبع:

www.standardmedia.co.ke/health/article/2001240648/student-shows-that-wild-pepper-can-treat-diabetes